+7 (909) 677 15 49
Проекты в Романово
На территории "Деревни" развернуто полноценное молочное производство и ферма.
Наши продукты
Каждый день коровы дают около 80 л молока, из которого мы делаем сыр, сметану, творог и масло. Наша продукция очень вкусная и абсолютно натуральная. Сейчас мы производим сыры 2 сортов: качота и рикотта . Вкус и ценность каждой головки сыра зависят от ее выдержки.

Один цикл изготовления сыра занимает несколько часов, эта работа требует аккуратности и тепрения. Один из постоянных участников проекта прошел курс обучения работе на сыроварне у ее производителей. Теперь этот молодой человек приезжает в деревню каждую неделю на два дня, выполняет весь процесс производства совершенно самостоятельно и получает заработную плату за свою работу.

Так же участники заезда помогают взвешивать и упаковывать молочные продукты, убираться на ферме и ухаживать за животными.

Мы стараемся максимально задействовать ребят во всех этапах молочного производства.
За время существования проекта в нем приняло учатие около 50 молодых людей.
Как все начиналось?
История реабилитации в деревне Верхнее Романово началась в 2005 году с коня по кличке Гипюр и иппотрепевтических курсов при Федерации лечебной верховой езды в центре «Наш Солнечный Мир».

Тогда же в деревне гостил наш друг, и оказалось, что регулярные занятия на Гипюре помогают ему избавиться от болей в спине. Чуть позже был первый опыт работы в иппотерапии в лагере для детей с особенностями развития центра «Живая нить»...

В 2006 году в Серпухове, в центре «Меридиан», был организован круглый стол для врачей и педагогов, занимающихся реабилитацией и физиотерапией. На круглый стол приехала основатель иппотерапии в России Ноэми Семеновна Роберт и прекрасные специалисты в этой области — Вера Еланская и Инна Карпенкова, общение с которыми нас очень вдохновило.

В течение следующих нескольких лет в деревне проводились иппотерапевтические занятия, а основными посетителями были подростки и взрослые люди с нарушениями опорно-двигательного аппарата.


В 2012 году ведущая молодежного клуба центра «Наш Солнечный Мир» Наташа Климонтович предложила организовать выезд участников клуба в деревню Верхнее Романово для получения ими опыта проживания без родителей.

Пробный заезд длился около недели и прошел на ура. Вскоре такие заезды стали регулярными. Так возник наш первый проект для людей с ментальными и психическими нарушениями — «Деревня».

Год спустя по инициативе педагогов центра «Наш Солнечный Мир» появился наш второй проект — «Интенсив в Романово». Целью этого проекта стала организация качественной реабилитационной помощи семьям из тех регионов, на территории которых отсутствует система педагогического сопровождения детей с нарушениями развития и поддержки их родителей.

На сегодняшний день мы стали самостоятельной организацией, а наши проекты развиваются и растут. Спасибо всем, кто помогал и помогает нам в нашей работе!
Перед каждым заездом педагоги составляют общую программу занятий и работы, учитывая цели и задачи приехавших ребят.
Кому помогаем
Мы работаем с детьми от 2-х лет, с подростками и взрослыми с ментальными и психическими нарушениями. Для детей с родителями мы проводим двухнедельные курсы интенсивной психолого-педагогической реабилитации, а для подростков от 16 лет реализуем различные по продолжительности варианты сопровождаемого проживания.
psychological work with parents of special children in Romanovo

Parent support

Psychotherapeutic support for parents of children with special needs
is one of the key aspects in the successful rehabilitation of a child
Moms and dads making great efforts to educate and develop
their baby should not forget to take care of their own
psychological state. An effective remedial intervention must start with the parents first. After all, it is on them, and not on the teachers, that the main work of interacting with the child falls. It is mothers, fathers, grandmothers who spend the most time with the child and are next to him as if they were happy,
and in difficult moments - the state of the child depends on their emotional state, psychological health and general "resource".
Working with families raising children with disabilities is not only about learning. This is work with emotional burnout, trauma, social isolation of the family. Parenting a special child is not easy. Constant stress, lack of time, accumulated household and emotional fatigue on the one hand and lack of support, misunderstanding, and sometimes even public condemnation on the other. How can a parent survive in this situation, and
not just to survive, but to remain support and support for your child, to find the resources for further development?
Accept the diagnosis, learn to live happily, despite the peculiarities child, go through difficult periods without breakdowns, be proud of even the most minor successes, to understand a huge amount of information about rehabilitation methods, build relationships with your spouse and others relatives, learn to make time for yourself - these and many others tasks have to be solved by mothers and fathers of children with disabilities
Cope with such a volume of internal work is very difficult. If your own strength is running out, help should be provided from outside. It is necessary to understand that working with a psychologist or psychotherapist is a long-term project; in one or two meetings it is unlikely that it will be possible to deal with all the difficulties and bring the psychological state back to normal. Therefore, within the framework of the Intensive project, it is impossible to solve global problems in 12 days, but it is quite realistic to set a vector of development, show a variety of methods, find the strengths of the child, instill optimism in parents, yes and simply provide the family with all-round support ... Psychological, moral, informational

The interaction of the entire team of specialists with parents is long-term. After all, the intensive one way or another will come to an end and the parents will need to help the child not to lose the accumulated achievements and skills. Therefore, the range of tasks of all intensive specialists includes teaching a parent to competent and productive interaction with their child.
How is work with parents organized on the intensive
rehabilitation?
  1. Observation in the classroom. The specialist shows by his own example how to interact with a child, involve him in this or that activity and receive mutual pleasure from this process.
  2. Training seminars. Seminars are held in each area of our psychological and pedagogical correction and consist of theoretical and practical (interactive) parts. The seminars are held in a warm and friendly atmosphere. Over a cup of tea, you can discuss burning moments, cheer each other up and find solutions to difficult problems together.
  3. Spontaneous learning. Occurs in a natural environment: during lunch or dinner, in the playroom, during a walk, during folklore games. That is, wherever a child interacts with a parent, the teacher can correct this interaction, gently point out mistakes, or vice versa, note the parent's correct reaction in a household or educational situation.
  4. Psychological support. Having found themselves among families with similar problems, the parent no longer feels so lonely. Here on the intensive you can relax, no one will "look askance" at the peculiarities of children, their behavior will not seem strange to anyone and will not be condemned. Particular attention is paid to reducing the anxiety of parents and close relatives of children with special needs. The system of family values, the role of each person in the family, internal and external boundaries of the family - nothing is left without due attention. A special role is played by the creation of a model of adaptation and socialization not only of children, but also of their parents: overcoming internal and interpersonal conflicts, overcoming many psychological problems and difficulties that arise during the interaction of a "special" family with society.
When a parent sees the results of the work done, his own and the child's, sees that the child can and does succeed, the parent "grows wings"
Of course, the strongest motivator for parents is the success of their own child. Therefore, it is so important to focus on the strengths of the child, and draw the attention of the parent to them.
A feature of intensive psychotherapy is building trusting relationships with each parent and working with their needs.
Intensive psychotherapy uses a wide range of methods, both individual and group therapy, in particular, bodily
oriented therapy, projective methods and art therapy.
During individual work with a psychologist, it seems possible to work out personal requests most widely and fully, and during group work, it becomes possible to look at similar problems from the outside, to see those facets that are not visible in everyday life.
Interaction of teachers and psychologists with parents on an intensive course
helps to reduce the general level of anxiety and emotional
stress of parents, which has a beneficial effect on children and contributes to their successful rehabilitation in general!

Follow us in social networks Facebook и VK
All photos are copyrighted. Copying of materials is allowed only with the permission of the project administration.
Click to order
Вше пожертвование
Total: